lördag 26 november 2011

Kladdkakecupcakes med whipped cream cheese frosting och liten surprice


 
Jag chansade och gjorde whipped cream cheese frosting till kladdkakemuffinsen jag brukar göra. Blev riktigt gott!
Kladdkakemuffins sjunker ju ihop när man tagit dem ur ugnen,
så de får ju inte den där höga toppiga formen vanliga muffins får. Därför ser de lite "platta" ut.
Men goda blev de!

Jag la en ruta mjölkchoklad på muffinsen precis efter jag tagit den ur ugnen.
När den hade smält ställde jag muffinsen i kylen så chokladen fick stelna igen innan jag
spritsade på frostingen. Det är "lilla surpricen". Man kan ha vit choklad eller mörk choklad, 
eller nån annan favoritchoklad!



Kladdkakemuffins  ca 16 st.

    2 ägg
    2 ½ dl strösocker
    2 tsk vaniljsocker
    1 krm salt
    4 msk kakao
    ½ tsk bakpulver
    2 dl vetemjöl
    100 g smält smör eller margarin

Sätt ugnen på 200 grader. Placera ut 16 st bakformar i papper på en plåt.
Smält smöret i en kastrull på spisen eller i en skål i mikron och låt svalna.
Vispa ägg och socker med elvisp. Vispa ner vaniljsocker, salt, kakao, bakpulver.
Tillsätt sist vetemjölet och det smälta smöret. Vispa snabbt ihop till en jämn smet.
Klicka ut smeten i bakformarna.
Grädda mitt i ugnen i 200 grader i ca 10 minuter.
Sen brukar jag lägga en handduk över dem när de svalnar, så de inte ska bli hårda.




Whipped cream cheese frosting till ca 12 normalstora cupcakes.

150 gram philadelphiaost
1,5 dl grädde
1 tsk vaniljsocker
1 dl florsocker

Vispa grädden i en skål.
Blanda philadelphiaost, florsocker och vaniljsocker i en separat skål.
Häll över philadelphiaostblandningen i vispgrädden och vispa tills det är
väl blandat och du har en bra konsistens på frostingen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar