fredag 27 juli 2012

Shopping & Marinan Ystad

Eftersom vi är barnlediga så bestämde vi oss för att äta ute igårkväll.
Micke slutade redan vid 15. Vi gjorde vid oss när han kommit hem, sen körde vi in till Ystad.
Tog först en runda på Åhléns. Var längesen jag var där. De hade halva reapriset på en del barnkläder.
Det var loppispriser. På nya grejer. Me like!
Både Mathilda och bebis fick lite kläder. Det fanns mycket gula plagg.
Men det är fint nu på sommaren.


Till Mathilda:

 Två klänningar. Samma modell, olika färger. 25 kr/styck!


Topp. 20 kr.




Till bebis:

  Klänning. 25 kr. (Får ha nåt som lyser upp i höstmörkret sen.)


 Strumpor. 7 kr.



Sen var vi och hämtade en juniorsäng till Mathilda. Äntligen! Har inte fått tummarna loss innan...
Hittade en ur IKEA-serien Hensvik på Blocket till ett väldigt bra pris.
Med stödbräda och madrass. Allt var i nyskick! Madrassen såg helt oanvänd ut.
Deras dotter hade bara sovit i sängen några nätter.

Nu ska den gamla spjälsängen säljas. Vi köpte ju en annan, vit, till bebis.

När sängen var lastad och betald körde vi vidare mot hamnen och Marinan i Ystad.
Jag ringde ju och skulle boka bord igårmorse, fast de hade fullbokat. Men tjejen sa att alla bord på uteserveringen alltid var obokade, så hon menade på att vi gärna fick komma och kolla om där var nåt ledigt. Så vi chansade på det. Vi var där vid 18. Det var mycket folk, men efter bara 10 min blev där ett ledigt bord på uteserveringen. Bästa platsen, närmast havet. =) Så vi hade tur. För en halvtimme efter vi kom var där fullt både inne och ute. Folk stod och köade efter bord.

Utsikten från vårt bord.





Servicen var helt kanon! Vi behövde inte vänta länge på maten heller. Trots att det var fullsatt.
För det tänkte jag, att vi nog skulle få vänta länge. Men vi hade ju ingen brådska, så det hade inte gjort nåt. Men det tog nog bara 20 min innan vi hade maten på bordet.
Man behövde knappt be själv om mer dricka, för om de gick förbi och såg ett tomt glas så stannade de och frågade om man ville ha påfyllning.
Vi beställde båda stekt spättafilé med remouladsås och till det fick vi kokt svensk nypotatis.


Potatisen som gömde sig under fisken.
Micke bakom en stor stark.

Och gud vad gott det var! Remouladen var helt i min smak. Precis lagom smakrik. Ibland är remoulad så himla stark på nåt sätt. Spättan var sagolikt god också. Nästan smälte i munnen.
Micke bad om skagenröra till sin spätta. Jag smakade lite och den var med supergod.

Till efterrätt åt vi pannacotta med rabarberkompott och knäckflarn. Riktigt gott!




Kan varmt rekommendera Marinan om ni vill sitta på en mysig restaurang som har
bra service och vettiga priser!

När vi satt där fick vi syn på Ferda och två av hennes fyra barn vid havet. Så vi snackade lite med dem. De skulle till sin båt en sväng med. Ferda sa att vi får hänga med på en tur en dag.
Jag får nog hålla mig på land så länge jag är gravid. Det är ju inte den minsta båten de har, men det är ju inget skepp heller så det hoppar ju en del när de åker över vågorna. Det hade jag nog inte pallat nu. Inte bebis heller tror jag. =P

Markus och Ferdas båt.


När vi hade ätit klart och kände oss nöjda tog vi en sväng på bryggan innan hemfärd.





Ett riktigt skepp i horisonten. Det är tillgängligt för turåkning. Får väl hänga på där med nån dag. Hade varit kul!


Marinan.


En riktigt lyckad kväll hade vi igår. Vi kommer definitivt äta där fler gånger. Nästa gång med barn!


2 kommentarer:

  1. Vilka vackra bilder!!
    Vad gör du med alla fina miljöbilder? Sparar du dem i en speciell mapp på datorn?

    Så söt klänning till bebis!

    /Amanda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag sparar alla bilder i månadsmappar bara.
      Förhoppningsvis ska bebis ha klänningen på ett bröllop. =)

      Radera